Tuesday, April 12, 2011

Saya orang Perak tapi saya sayang negeri Kedah.

Assalamualaikum !~

Siang tadi dari pukul 8 - 5 petang aku dan classmates semua lepak layan Simposium Peradaban Negeri Kedah yang maktab aku anjurkan. Intipatinya memang sangat berguna lagi lagi bagi anak jati negeri Kedah. Masuk2 je dewan Bukhari, depa pasang lagu Seloka Kedah. Depa punya ulang lagu tu dekat 18 kali aku rasa. Sampai naik tension aku dengaq siap dah boleh hapai lirik lagu dia. Macam ni la lebih kurang lirik dia yang aku hafal...

Mai cek oi mai cek mai
Kita ke negeqhi Kedah
Mai oi bagi qhamai
Jamu nasik kawah

Naik kapai teqhebang
Tuqhun kepala batayh
Makan toksah bimbang
Kami banyak beqhayh

Ikut lebuhqhaya
Teqhuih ke Kayu Hitam
Jaga cek oi jaga
Qheta meneqhu-neqhang
Qheta meneqhu-meneqhang

Heh lepas tu aku pon tak ingat lah sebab panjang benar. Lirik dia memang innocent la macam lagu Mr. Os - Musim Deroyan (Perak punya lagu)

Walaupun aku ni anak jati Peghak, tapi aku rasa bangga sambil meremang-remang bulu roma pulak bagi pihak anak jati negeri Kedah lepas ikut seminar tu. Banyak benda yang aku tak tahu pasal negeri jelapang padi ni yang aku baru tahu lepas dengar pembentangan kertas kerja tadi. Ada la dalam 5 6 7 kertas kerja yang dibentang oleh 5 6 7 orang prof., prof. madya, dr. dan pensyarah yang mengkaji pasal peradaban negeri Kedah nih.

Part2 yang boring hampir membuatkan aku tertidur. Kalau rasa macam dah tak tahan sangat nak tidur, aku pasang mp3 player sebab taknak la kantoi tersengguk, dah la duduk tepi sekali, senang sangat orang nampak pulak nanti. Time2 yang best aku dengarlah dengan penuh rasa ingin tahu. Antara intipatinya adalah pasai sejarah wujudnya negeri Kedah, pasai folklor yang ada dekat Kedah (Mek Mulung), pasai Merong Mahawangsa, pasai arkeologi dekat lembah bujang, pasai pantun2 negeri Kedah dan macam2 lagi lah pasai negeri Kedah yang sejahtera ni.


So, aku baru la tahu yang negeri Kedah ni yang dulunya dipanggil Kedah Tua dah wujud sejak tahun 60 masihi. Lama gila kan? Dekat area Kuala Muda suatu ketika dulu memang terkenal sebagai pusat perdagangan dan persinggahan pedagang2 dari Arab, India & Cina. Lepas tu, muzium arkeologi Lembah Bujang dekat Merbok tu (yang tak pernah aku lawat even dah 3 tahun duduk dekat Sg. Petani) dah jumpa macam2 tinggalan sejarah (yang paling banyak logam lah) dekat area Lembah Bujang tu. Logam2 tu semua dieksport ke negara India, Cina & Arab untuk dibuat pedang. Haaa hebat tak hebat kerajaan diorang masa tu sampai boleh bisnes logam siot.

Agak impressive pulak rasa diri ini. Aku ni memang tak suka langsung belajar sejarah, tapi kali ni aku rasa banyak pulak masa aku yang jaga dari aku tidur. Tahniah diucapkan.

OK last but not least, satu pantun aku nak kongsi bersama. Aku rasa sedih bila baca pantun ni. Ntah la, aku pon tak tau la kenapa sedih. Sedih sebab P. Pinang kena rampas dari Kedah oleh Francis Light kot? Ko memang jahat kapten!! Perampas!! Ok tak mau over.....

Pulau Pinang bandar baharu,
Kapten Light menjadi Raja;
Kalau dikenang masa dahulu,
Jatuh berlinang si air mata.




 
Oh BTW, Liga Super 2011 Perak menang 4-0 lawan Kelantan. Hohoho!! Tahniah2!!

2 comments:

Unknown said...

orang kedah mai sini tgk dan baca entry awak tu...terima kasih....

Unknown said...

saya orang k.l tapi asal usul keturunan saya dari kedah..jadi saya sangat sukakan kedah...sebab kedah negeri yg sangat unik dengan penduduknya yg sangat ramah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...