Sunday, April 17, 2011

Kata-kata ialah senjata yang paling tajam dalam dunia. Percayalah.

Assalamualaikum! Biar aku mula entri kali ni dengan bagi salam dulu sebelum memaki hamun japgi. 

Aku sebenarnye nak bercerita pasal seorang makcik ni. Bukan makcik aku pon, cousin bapak aku. Maksudnye dia ni dah tua bangka ar. Selama aku hidup, sepanjang 20 tahun ni, aku tak pernah jumpa orang seteruk seorang makcik ni. Ceritanya begini....

Before mak and abah aku pergi umrah 2 minggu lepas, abah aku mintak tolong la kat makcik ni jagakan adik2 aku kat rumah. Ntah pasal apa la bapak aku tiba-tiba nak contact2 ngan makcik ni. Selama ni aku tak pernah kenal sangat pon makcik ni tiba-tiba sehari dua ni dia rapat dengan family aku. Niat abah aku sebab nak merapatkan silaturahim lah tu, tapi masalahnya nak merapatkan silaturahim dengan ORANG YANG SALAH pulak. 

Dia ni ustazah sebenarnya. Ustazah UMNO yang bertauliah lah kononye. Apesal aku nak kaitkan dengan politik lak ni? Dah tu dia asyik pasang TV3, TV1, baca lak UTUSAN M'SIA memanjang. Tak ke orang umno tu??  Hah screw that. So, dia ni pon berat hati la sebenarnya nak tolong kami. Disebabkan dia dah TERjanji dengan abah aku nak tolong tengok-tengokkan adik-adik aku, so terpaksa la tolong jugak.

So, bila mak abah aku takde, kat rumah tinggal adik aku dua orang, abang aku, makcik aku Yong, dengan makcik sux tu je lah. Adik aku yang sorang ni sekolah pendidikan khas (masalah pembelajaran) so dia ni memang la "lain" sikit dari orang normal. Syawal ni mesra terlebih sikit dengan orang. Makcik sux ni macam tak suka la kena bela adik-adik aku ni. Menyusahkan dia je. 

Ada sekali tu, Syawal ni merayau la sebab tension dekat rumah ada makcik sux ni selalu marah2, makcik sux ni kata apa tau. Lebih kurang begini la ayat dia "susah betul nak bela orang gila ni, ada mak bapak tak reti jaga, buat anak reti, jaga tak reti". WTF? Dia panggil adik aku GILA? Sape dia nak panggil anak orang macam tu? Adik aku tu bukannya gila la, u dumbass! Dia special je dari orang lain. Ko ni mmg dasar oldfag paling bangang dalam dunia sebab tak reti beza jenis-jenis manusia yang ada kat dunia ni. Yang ko tau orang jenis macam ko dengan orang gila je yang ada. Banyak kali kot dia panggil adik aku gila. Hati sape tak sakit dengarnye bai. Mengalir air mata mak aku dengar pasal tu. Kalau aku ada la kat rumah masa tu, memang kena da makcik sux tu. Tak kira la sedara ke, tua ke. Aku halau je balik rumah dia. Tolong ar jangan belagak diva sangat!

Lepas tu, ada sekali adik aku yang sorang lagi tak pegi sekolah sebab kepala dia kena timpa ape tah sampai sakit2 kepala. Makcik sux pon tanye la kenapa tak pergi sekolah. Pastu Yong cakap la kepala dia kena timpa benda. Makcik sux tu boleh cakap "hah kenapa tak mampoih terus je?" Duduk pulak dekat rumah ktorang yang tak seberapa ni asyik nak komplen je. Pemegang pintu rumah aku tercabut dia cakap, "pergi umrah ada duit, nak tukar benda ni pon tak boleh ke??" Hadoii sakitnye hati aku dengar....

Haritu ada la sorang lagi makcik ni duduk rumah aku teman Yong. Satu pagi tu makcik ni pening kepala. Makcik sux ni boleh cakap depan semua orang, dia halaunye makcik ni balik rumah sebab takmau menyusahkan dia nanti. Takut la mati ke apa ke. Dia suruh abang aku hantar makcik tu balik rumah. Kesian makcik tu. Memang dasar manusia yang hidup segan mati tak mahulah, dah la duduk rumah orang, dia boleh halau orang keluar dari rumah orang?? Hahhh kan dah bebelit2 aku tulis nih. 

Dia cukup benci dengan adik-adik aku. Apa masalah dia tak tau ah. Maybe dia tu tak pernah beranak, sebab tu tak boleh nak pikir perasaan orang yang ada anak. Dah la suka hina orang lain. Macam tu ke kita boleh panggil ustazah? bertauliah? My ass lah!! Ko ingat ko ada pencen 1k ko boleh hina orang la? ko ingat 1k banyak ke sampai ko nak belagak diva? ko ingat ko pangkat ustazah ko boleh peleceh la mak bapak aku? even mak abah aku bukan ustaz ustazah, tapi aku rasa ilmu diorang lagi banyak dari ko. Ko ingat ilmu agama ko dah cukup ke hah?? kalau dah cukup sangat ilmu tu, ko takkan hina anak orang, mengumpat sana sini.

Aku rasa dia ni dari kecik lagi tak pernah betemu buku dengan ruas. Takde sape nak bagi ceramah kat dia betul2 kot. Belajar je agama tapi masa cikgu ajar subjek akhlak dia buat taik mata kot dalam kelas.

2 comments:

Corat-coret said...

w0oo..ade gak manusia cm tuh...? adeh! memalukan sungguh...

amy azuha said...

huiihh..teruknya mulut...mun,
patut g smackdown je mak cik tue..tak patut hina org smpai camtuh ish2

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...