Monday, February 14, 2011

Al-fatihah

"Another journey as a human being, a journey to meet our Almighty Creator, Allah S.W.T. Farewell Wan Cik [1946 - 2011] :("

Tersentuh pulak bila baca status abang aku ni. Aku dekat rumah sekarang, semalam masa kat kelas dapat emergency call dari mak aku pasal makcik kesayangan aku serta seluruh ahli keluarga dah pergi menghadap Illahi. So, terus pergi HEP mintak kebenaran balik kampung.

Masa mak aku cakap Wan cik dah takde, aku terus terdiam, air mata aku macam dipam-pam keluar. Tapi aku sempat cover la sebab dalam kelas kan. Malu ah nangis depan semua orang. Nak ucap innalillah pon dah tak sempat sebab terlalu terkejut. Tuhan saja la yang tahu perasaan aku masa tu. 

Aku tak bajet pon arwah akan pergi secepat ini sebab kesihatan dia dah agak baik la sehari dua ni. Makan pon dah banyak dah. Boleh jalan keluar rumah. Malam sebelum dia pergi pulak, sempat dia marah dekat Oiyo sebab OIyo asyik nak datang kat dia. Mungkin Oiyo dah tau Wancik nak tinggalkan dia, sebab tu Oiyo datang kat Wancik. Before ni Oiyo tak macam tu pon.

Beberapa minggu sebelum tu, arwah nak beli katil. So, aku bawak la arwah pergi ipoh cari katil. Tapi arwah nak katil yang cantik. Aku peliklah kenapa nak katil cantik-cantik, yang penting selesa. Tapi arwah taknak, arwah nak yang cantik jugak. "Stail" katanya. Hari arwah meniggal tu, cadangnya abah, mak and abang aku nak kemas-kemas la bilik Wancik before beli katil letak dalam bilik tu. Tapi dah tak sempat. Rupa-rupanya isi tersiratnya arwah nak katil untuk dia tidur buat selama -lamanya.

Huhuu pelik pulak bila taip word "arwah" ni.

Aku terkilanlah sebab tak sempat nak jumpa Wancik for the last time. Aku sampai-sampai je dalam pukul 6pm orang dah siap siram. Tapi abang aku la yang paling terkilan sebab malam sebelum arwah meninggal, arwah mintak belikan ABC. ABC memang all time faveret dia. Abang aku pon pergi la cari, tapi malangnya hari dah malam, kedai jual ABC pulak ramai orang. So, tak  sempat la dia pergi beli. Dan tak sempat jugak arwah merasa ABC buat kali terakhir. Sedih gila abang aku.


 Tanggal 13 Februari 2011 akan aku ingat sampai bila-bila. Moga rohnya Wancik dicucuri rahmat dan tergolong dalam kalangan orang-orang yang beriman disisi Allah. Amin.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...