Friday, June 4, 2010

*Itulah kali pertama & kali terakhir aku tonton filem melayu.



*Maksud kepada tajuk entri ni bukanlah aku bersumpah, tapi aku malas dah nak tengok lagi filem2 Melayu tipikal & ngabih (membazir) kat wayang. Anyway, aku tak kan guna ayat; "lebih baik aku guna duit tiket wyg tu utk buat benda lain" sbb ayat itu sangat tipikal juga. Hehe.


Semalam aku, Mei, Intan & Ros pegi Ipoh tengok wayang. Intan nak tengok cite Lagenda Budak Setan. Cite adaptasi novel. Aku pon taktau sgt sbb aku xsuka baca novel. Aku pon layan je la. Tapi, benak hati aku mengatekan cite ni komfem xbest. Atleast, poster dia cantik tak macam poster filem 2 Alam yg siap ciplak poster filem lain. Hehe. So aku pon consider cite ni ada X-factor dia sendiri la. Sebab tajuk dia cam gah je.


Aku pon menonton la dengan penuh khusyuknya sambil menunggu kat mana Umphhnya. Lepas 1 scene, aku dah boleh agak scene seterusnya. Lepas scene seterusnya tu pulak, aku boleh agak lagi scene seterus seterusnya. Ok aku malas nak ulang ayat tu sbb keyboard PC ni keras kematu. Aktiviti agak mengagak ni berlarutan sampai habis cerita. Tup tup, ada sekuel seterusnya pulak. WTH?


Ape dah takde jalan cerita lain dah ke nak buat muvee? Orang sekarang ni nak tau what's next je. Bukan benda yg deme (mereka) dah tau diulang2 balik.


Story linenya sama cam cerita2 novel cintalah. Predictable. Guy and girl bercinta kat kolej. Si guy ni pegi sambung belajar kt pedalaman sbb gf dia suruh. Astu, gf terpaksa kawin dgn guy lain atas permintaan mak dia yg dh nazak nak mati. Tapi tak mati pon. Marriage girl ni xbahagia sbb laki dia slalu marah2 pukul2 dia n curang. Disebabkan sakit hati dan dah tak tahan dah, dia larikan diri dari rumah naik kete, next? Excident lah. Muka girl ni rosak teruk. Next? Plastic surgery, tukar muka. Setahun pas tu, si guy ni balik la dh tamat belajo. Tau2 gf dia dh kawin lain dia pon ape lagi, keciwa ar cam biasa. Pastu......Arghhh tension aku nk menaip atas keyboard ni. Hampa nak tau, tengok sendirik ar. Then, hampa mesti keciwa mcm guy tu gak. Confirm.

Yg tak tahan tu, aku ngan deme2 ni boleh tergelak masa scene genting/sedih. Cam harem wa ckp sama lu. Geleng kepala 3 kali. 


Nampak tak? sangat tipikal beb. 


Aku bukannye tak nak sokong filem melayu, tapi bila aku support, ape yg filem tu bagi kat aku? Kekecewaan sampai aku rasa cam nak claim balik RM6 aku kat kaunter tiket wyg tu. Serius aku mmg tak ngabih duit aku tonton filem melayu tipikal kat wayang. Sbb tu aku tak pernah tgk film melayu kat wyg. Khabir Bhatia's, Allahyarham Yasmin Ahmad's & Adflin Shauki's are exceptional.


Aku tak halang kamu semua tonton filem ni. Lain orang lain taste. Taste aku mengatakan yg filem ni sucks. Tak kisahlah starring Lisa Surihani ke, Farid Kamil ke, Que Haidar ke, Sam Worthington ke (eh, dia ni ada ke?). Tapi, orang lain maybe suka genre filem mcm ni. Ya ya ya.


p/s-scene yg ada 1 pokok tengah padang tu cantik kot. Kat area mana eyh tempat tu? Aku teringin nak pegi =P. Oh2 scene ayu kena pukul dgn laki dia azmi tu menjadi la. ganas gila siot..


 waaa..tengok belon lagi best...rasa cam kembali muda la...

4 comments:

INTAN said...

haha aku nk tgok sebab due2 cite tu kan kite dh tgok
teu la u!krkrk tobat tk tgok dh
astro mesti ulang2 cite tu;pp

Mei said...

tau takpe weh bazir duit rm6 tonton cerita itu. mungkin kita ini ada potensi jadi pengkritik filem kot. kita gelak-gelak dan expect jalan cerita tu dah buat couple depan kita annoying. bf tu dah semacam je. hihihi

Rogayah Suparman said...

intan-ha'ah la kan..sume cite kita dh tengok kecuali Singam..hahaha

mei-aku rasa sume org yg dekat ngan kita pon bengang je tgk kite...haha aku dgo ada yg menangis tgk cite tu..aku tak tau part mana yg sedihnya...hahaha

noir7559 said...

hahahah padan muke. Sape suruh g tgk citer prof madya razak mohidden kt wayang lagik... Citer² meleis ni org donlod jek..opss.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...